Het hbo bereidt je voor op de tijd hierna. De tijd van oriënteren, solliciteren en het serieuze werk: een baan. Maar wat nou als je twijfelt aan je kwaliteiten, ervaring, kennis en keuzes? Dán hoor je bij het merendeel van de hbo-studenten. Want wat er na je opleiding gaat gebeuren is vaag, onvoorspelbaar en soms zelfs akelig eng. In deze rubriek gaan we daarop in en vertellen we je meer over de ins en outs van jouw toekomst.
Berndt Geuze is 23 jaar, werkt als outdoor-instructeur en weet één ding zeker: zijn toekomst staat al vast. “Je kan van doelgroep wisselen en er is veel variatie binnen het beroep zelf, maar met de pabo weet je dat je het onderwijs ingaat.”
In 2016 rondde Berndt zijn opleiding onderwijsassistent af, waarna hij naar Ede vertrok. Daar begon hij aan de vierjarige pabo op de CHE. Op dit moment zit hij in zijn tweede jaar en heeft hij het er maar al te goed naar zijn zin. “Het is een gezellige opleiding. Een van de leukste dingen vond ik het introkamp van het eerste jaar waarin vooral groepsbuilding heel belangrijk was.”
Pabo doe je niet alleen
Dat blijkt ook wel nodig, want de pabo doe je volgens Berndt niet alleen. “Het wordt ook wel een fulltimebaan genoemd. Je hebt veel te doen, vooral omdat je heel breed opgeleid wordt. Als leraar moet je genoeg algemene kennis en vaardigheden hebben, anders kun je geen leerkracht zijn. Dat vind ik fijn, maar het betekent wel: je hebt elkaar echt nodig.”
Gelukkig is Berndt een gezelligheidsbeest en zoekt hij makkelijk anderen op. Ook als leraar is dat handig want je bent non-stop bezig met sociaal contact. “Ik vind het geweldig”, zegt hij. “Het contact met kinderen is heel waardevol en de combinatie met lesgeven is top.” Regelmatig zien Berndts huisgenoten hem door het huis lopen met Marsen en Snickers waarmee hij een vulkaan gaat uitbeelden of met VR-brillen om de kinderen meer over de aardlagen te leren.
Een toekomst die vaststaat
Toegewijd kunnen we hem wel noemen. Maar hoe is het nou als je toekomstige baan al zo vaststaat? “Je móet met deze studie inderdaad het onderwijs in, maar in het werk zelf zit nog best wat variatie en je kan regelmatig van doelgroep wisselen. Daarnaast is het het mooiste beroep van de wereld, dus mij hoor je niet klagen.”
Het liefst ziet Berndt zichzelf later een paar dagen in de week met zijn eigen klas, daarnaast een plusgroep, wat dagen als gymdocent en als het even kan een doorstroom naar de directie. “Mogelijkheden zijn er altijd, het fijne is alleen dat ze in mijn vakgebied ingekaderd zijn, waardoor keuzestress er bij mij niet inzit.”
‘Voor mij is het wel duidelijk. Dat mijn toekomst al vaststaat, vind ik helemaal niet erg.’
Tip van Berndt
Heb jij wel last van keuzestress of de angst dat je misschien al een ‘verkeerde’ (studie)keuze gemaakt hebt? Dan heeft Berndt een tip voor je: ga op zoek naar wat je ooit triggerde om je keuze te maken.
“Aan elk vak zitten mooie kanten”, vertelt hij, “er is altijd iets dat jou getriggerd heeft om de keuze voor jouw studie, beroep of iets anders te maken. Ga op zoek naar wat dat was. Kom erachter wat je zo gaaf vond.”
“En als je het niet kan vinden”, vult hij zichzelf aan, “maak het dan niet moeilijker dan het is. Ga dan op zoek naar iets nieuws. Je bent in de bloei van je leven en je hebt tijd genoeg.”
Voor Berndt is het in ieder geval wel duidelijk: “kinderen zijn puur, onbevangen en de toekomst. Ik vind het een privilege om dicht bij ze te mogen werken. Als docent geef je ze iedere dag les en ben je zo echt onderdeel van hun leven. Voor mij is het wel duidelijk. Dat mijn toekomst al vaststaat, vind ik helemaal niet erg.”
hoii meester bernt wij zijn yenthe en emanuela mooie foto hshahaahahahhahaahhahah
bruh