‘’Wij hebben geen klachten ontvangen van studenten over Osiris’’

In blok twee van dit jaar uitten veel studenten hun onvrede over Osiris. Bij het inschrijven voor de tentamens ging veel mis, tot grote frustratie onder de jongeren. Wij spraken met student Bert-Jan en Hans Havinga, voorzitter van de examencommissie van Journalistiek en Communicatie. Door Robin Bakkenes

Niet eerder gingen er zoveel negatieve appjes rond en waren er gesprekken tussen studenten over de werkwijze van Osiris. Van de online plek waar studenten zich inschrijven voor tentamens, ontvingen ze geen bevestigingsmail. Dit hield in dat ze dus niet ingeschreven stonden, maar op Osiris wel werden doorgestuurd naar de volgende pagina. Hierdoor leek het alsof ze wel ingeschreven stonden. Zo ook dacht Bert-Jan Overeem, redacteur bij Ad Rem Online. Ingeschreven? Nou nee dus. ‘’Ik bleek achteraf niet ingeschreven te staan voor tentamens die ik wel had gemaakt. Zo had ik dus voldoendes gekregen, maar moest ik die tentamens alsnog herkansen. Ik heb alle tentamens waar ik me voor moest inschrijven, aangevinkt op Osiris maar slechts een deel kwam door in het systeem. Heel gek, want je zou denken dat je voor alles ingeschreven bent of juist voor niks.’’ Bert-Jan ontving gek genoeg voor de ingeschreven tentamens wél mails ter bevestiging.

De examencommissie

Hans Havinga vertelt hoe ze bij de examencommissie te werk gaan bij klachten van de studenten. ‘’Wanneer er een technisch probleem is met Osiris, ligt dat probleem bij ons en niet bij de student. Dan zorgen wij ervoor dat een student zich alsnog kan inschrijven.’’ Zo’n probleem kan verschillende oorzaken hebben. ‘’Een technische storing kan Osiris plat leggen, maar ook menselijke fouten kunnen verwarring veroorzaken. Als een docent zijn tentamen te laat aanmeldt in Osiris, kan het bijvoorbeeld zijn dat je je daarvoor niet hebt kunnen inschrijven. Wanneer je je op dag één van de inschrijving hebt ingeschreven voor alle mogelijke tentamens, kan een docent op dag drie nog een tentamen aanmelden om je voor in te schrijven. Check daarom op de laatste dag altijd even of je wel echt bent ingeschreven voor alle tentamens.’’

”Wanneer de student in zijn recht staat, herstellen we onze fout”

Met het bovenstaande heeft Havinga echter niet veel mee te maken. ‘’In de uitvoering ligt dat bij de onderwijs-ontwerpers. Wij zijn pas in beeld wanneer er klachten binnenkomen van studenten. Wanneer er een klacht binnenkomt, kijken we naar de mogelijke oorzaken. Het kan zijn dat een student zich ‘gewoon’ is vergeten in te schrijven. Mocht dit niet zo zijn, vragen we om bewijs waardoor je kan laten zien dat dit niet het geval is. Wanneer de student in zijn recht staat, herstellen we onze fout. Dit kunnen we ook ná de deadline, maar dan moeten we wel klachten met bewijs ontvangen.’’

Klachten?

Ja, want klachten heeft de examencommissie niet ontvangen, zeggen ze. ‘’Wij hebben geen klachten ontvangen van studenten over Osiris. Dat is nu ook het punt. Als studenten met hun klachten komen, krijgen wij een beter beeld van wat er misgaat en hoe we dit kunnen oplossen. Als we nou vijftig mails kregen met klachten over de inschrijving problemen, waren wij ons wel achter de oren gaan krabben. Maar dat is gewoonweg niet gebeurd. Mijn boodschap is dan ook: kom gerust met je probleem of klacht, dan kunnen we er in ieder geval wat mee!’’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.