Wat is nou dat bord langs de weg?

Surprise! De Kenniscampus is een artistiek hoogtepuntje rijker. Langs de bushalte aan de Zandlaan is de afgelopen week een zwart-wit kunstwerk verrezen. Dit is een cadeautje van de gemeente. Maar wat betekent het nou? En wat vinden we ervan? “Wat een heftig ding!”

Door: Nicolette de Boer

De gemeente heeft de zogeheten Busmuur laten maken door de kunstenaar Barend van Hoek en vervolgens aan de Kenniscampus geschonken. Eerder werd de uitleg van de plaat al gegeven in het CHE Nieuws. Op de plaat zie je hersenen, landschap en bebouwing. Dat betekent dat leren altijd ergens mee begint.

Wanneer hersenen iets onder de knie hebben, groeit hun capaciteit om er meer bij te leren. Daarom zijn het ook enorme hersenen op de plaat. De bagage op zak staat voor alles wat je leert op school: die kan je meenemen naar de toekomst.

‘Heftig ding’
Hoog tijd om te peilen. Journalistiekstudent Bernhard Vreugdenhil heeft de plaat nog niet gezien en loopt graag even mee naar buiten om een oordeel te vellen. Het eerste wat hij zegt: “Wat is dat joh! Wat een heftig ding!” Hij moet het even laten bezinken. “Eigenlijk vind ik het een verloedering van het aanzicht.”

Bernhard komt er maar niet uit. “Al kijk ik er langer naar, ik weet niet hoe het is bedoeld. Misschien ben ik er niet zweverig genoeg voor. Het is niet grappig, er is geen emotie. Ik weet dat het kunst is en dat je er vrije interpretatie aan kunt geven, maar het doet niks met me. Ach, het is vast goed bedoeld.”

Bernhard
Bernhard bestudeert het werk

Traktor
Younes Kebdani en Friso Janssen, beide vierdejaars student bedrijfskunde, steken net een sigaretje op. Tuurlijk willen ze even kijken. Van mening blijken ze wat te verschillen.

Younes begint meteen te analyseren wat hij ziet. “Ik zie een creatieve student”, zegt hij. “Eentje met bovengemiddeld ADD. Ze wacht op de bus, haar hersenen beginnen te werken, en ze ziet de gebouwen in bergen veranderen. En omdat het net Halloween is geweest, ziet ze die poppetjes er ook bij.” Hij kijkt naar de tas, de bagage vol kennis. “Zoveel heeft ze vast niet geleerd.”

Friso kijkt naar de traktor die de hoge berg optuft. “Dat vind ik wel een mooi idee, dat kan je naar meer dingen refereren. Zoals het modderen naar je diploma. Of dat je aan het eind van de studie bij de afgrond komt. Qua denken kan je er veel mee.” Wel heeft hij één kanttekening: de plaat is wel druk in vergelijking met de omgeving. “Daar moet de kunstenaar wel aan denken.”

img_4539
Younes (links) en Friso

Geen bescherming
Journalistiekdocent Stijn Postema, groot aanmoediger van creativiteit, loopt langs en kijkt er even naar. “Als ik mijn zoon bij me had, zou ik zeggen: dit is graffiti, dat wordt gemaakt door kunstenaars.” De CHE zou best meer van dit soort vrije kunst mogen hebben, meent hij. Lachend: “Maar bij deze is nog wel ruimte om ‘m aan te vullen of bij te werken.”

Hij vindt het jammer dat studenten nu alsnog natgeregend kunnen worden bij de bushalte. “Als ze het op een bushokje gedaan hadden, was het een functioneel design geweest. Nu kunnen sommigen denken: ‘er is wel geld voor een kunstwerk, maar niet voor een bushokje’.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.