Tegen alle asociale Nederlanders: #DOESLIEF

Nederlanders zijn te vaak asociaal tegen elkaar. In het verkeer, online, in de trein, in de supermarkt, eigenlijk overal. SIRE Nederland (Stichting Ideële Reclame) wil laten zien hoeveel asociaal gedrag er is. ‘’Door tegen alle schreeuwers, schelders, bumperklevers, korte lontjes, asocialen, pestkoppen, herrieschoppers en treiteraars te zeggen: DOESLIEF.’’

Asociaal gedrag gebeurt vaak niet expres

Voorbeelden zijn er genoeg: jaarlijks wordt 8% van de ov-medewerkers bespuugd. In 2018 waren er 146.571 tweets met het woord ‘kanker’ als scheldwoord. Met de campagne #DOESLIEF wil SIRE Nederland daar iets aan gaan doen. Ze roepen iedereen op om online en offline mee te doen met de campagne.

“Het gebeurt vaak niet eens expres”, zegt Lucy van der Helm, directeur van SIRE. “76 procent van de mensen vindt zichzelf heel aardig voor anderen, zo blijkt uit onderzoek. Maar onderzoek laat ook zien dat 49 procent van de Nederlanders vindt dat de samenleving polariseert en verhardt. Kijk om je heen, het gebeurt elke dag.”

“Met de hashtag DOESLIEF moet Nederland aan het denken worden gezet”, zegt Lucy van der Helm. ‘’Met de campagne willen we Nederland een beetje mooier en liever maken. Ik realiseer me dat de werkelijkheid weerbarstig is. Maar we vragen niet veel: alleen dat mensen wat aardiger tegen elkaar zijn. Het is een simpele boodschap, dat is de kracht.”

#DOESLIEF

Paul van Lange, hoogleraar Psychologie zegt dat de campagne #DOESLIEF van groot belang is. Mensen onderschatten vaak wat voor effect hun eigen gedrag heeft op anderen. ‘’Een haastige bestuurder zal niet altijd zien dat andere weggebruikers bumperkleven als bedreigend kunnen ervaren. Dat een ander wakker kan liggen van een nare opmerking op social media, zal menig veroorzaker zich amper realiseren.’’

Volgens SIRE komen in het verkeer, op social media, in het openbaar vervoer, in de politiek en in de supermarkt het vaakst asociaal gedrag voor.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.