Het is weer zover: een nieuwe dienstregeling

Het is weer zover: de NS heeft weer een nieuwe dienstregeling. Dus voordat je naar het station fietst, moet je even de NS-app checken. Op sommige trajecten rijden vanaf nu meer treinen. In de nieuwe dienstregeling blijft voor het grote deel van de treinreizigers alles hetzelfde, maar er zijn wel wat kleine veranderingen. Een NS-woordvoerder zegt dat op sommige trajecten reizigers een minuutje langer of korter onderweg zijn. De volgende grote aanpassingen in het spoorboekje verwacht de NS pas over twee jaar aan te kondigen.

Meer intercity’s tussen Amersfoort en Utrecht

Tussen Amersfoort en Utrecht gaan zes intercity’s per uur rijden. Er reden op dit traject eerst vier intercity’s per uur. Er zijn ook goede aansluitingen in de richting van Schiphol. Volgens de NS loopt de tijdwinst op naar een half uur. Ook tussen Eindhoven en Dordrecht rijden er meer treinen. In de zomer rijden er meer treinen tussen Zandvoort aan Zee en Haarlem. Op deze manier wil de NS er voor zorgen dat iedereen meer kans heeft op een zitplek in de trein.

Het aantal treinreizigers blijft maar groeien en het spoor raakt steeds voller. De NS verwacht dat het spoor in 2027 helemaal vol is.

”We kunnen het niet iedereen naar de zin maken”

De NS verwacht dagelijks 1,3 miljoen reizigers op 7000 km spoor en ruim vierhonderd stations. ‘’Meer dan 50.000 reizigers krijgen een kortere reistijd.’’ Toch zijn er nog bijna 5000 treinreizigers die langer over hun treinreis doen. ‘’We kunnen het niet iedereen naar de zin maken. De dienstregeling is complex.’’

De trajecten in de Randstad zijn volgelopen in de spits. Er kunnen eigenlijk geen treinen meer bij. ‘’Het spoor kan niet oneindig opgerekt worden zonder extra investeringen in technische middelen om veilig sneller en dichter op elkaar te rijden’’, vertelt Roger van Boxtel van de NS.

Er wordt tot 2030 een reizigersgroei van tussen de 40% en 50% verwacht. Er moet in die periode twintig miljard euro bij om de infrastructuur in Nederland klaar te maken voor de toekomst. Deze twintig miljard komt bovenop het huidige budget.

Wat verandert er voor Ede?

Voor reizigers op Ede-Wageningen zijn veranderingen met de treinen eigenlijk niet merkbaar. Aan de bussen in Ede is het wel een en ander veranderd. Lijn 84 van station Ede-Wageningen naar de Campus van Wageningen krijgt in de ochtendspits vier extra ritten. De tijden van Lijn 107 wijzigen ook, zodat deze beter aansluiten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.