Greenpeace rijkt prijs uit voor meest nutteloze verpakkingen

De Mispaksel-award is weer uitgereikt. Dit is een ‘prijs’ voor de meest onnodige verpakking. De award gaat dit jaar naar de biologische paprika van de Jumbo. De Mispaksel-award wordt jaarlijks uitgereikt door Greenpeace.

De paprika is verpakt in een zogeheten composteerbare verpakking. Volgens Meike Rijksen, campagneleider van Greenpeace, is dat eigenlijk geen goede oplossing. Deze verpakking breekt namelijk alleen onder hele specifieke omstandigheden af. De composteertijd van bio-plastic is veel langer dan dat van gft-afval. Jumbo heeft Greenpeace beloofd om kritisch te kijken naar de verpakking van de paprika.

Plastic verpakkingen bannen zit er niet in

Veel supermarkten verkopen apart verpakte groenten en fruit. Bij veel winkels liggen bananen bijvoorbeeld in een plastic zak. De winnende paprika is gekozen uit een top 5 die is gemaakt uit alle ingezonden verpakkingen.

Het bannen van plastic verpakkingen om groenten kan niet zomaar worden gedaan. Het is een hele klus om alle producten plasticvrij aan te bieden. Ook bestaat er een kans dat mensen plastic zakjes gaan meenemen om de producten in te stoppen. Boontjes of tomaten gooi je niet zomaar los in je tas. Daarom moet er een goed alternatief komen, bijvoorbeeld afbreekbaar plastic.

Er zijn volgens Rijksen wel uitzonderingen. “Denk aan bijvoorbeeld een komkommer die uit Spanje komt. Die blijft langer goed als die in plastic zit.” Plastic om een komkommer verlengt de houdbaarheid met bijna twee weken. Als de komkommer van ver komt, voorkomt dit dus voedselverspilling en dat is ook wat waard.

In veel gevallen wordt er alleen plastic omheen gedaan om bijvoorbeeld een biologische paprika te onderscheiden van een gewone paprika. Dit kan ook op andere manieren, zoals bijvoorbeeld een sticker of een ‘brandmerk’.

En andere verpakkingsmaterialen dan?

Verschuivingen naar andere verpakkingsmaterialen heeft volgens Rijksen ook niet veel zin. Voor papieren verpakkingen zijn er bomen nodig, dan wordt het probleem alleen verschoven. Het punt van Greenpeace is vooral om minder verpakkingsmateriaal te gebruiken. Nu is het hoofddoel om een product aantrekkelijk te maken.

Dit jaar zijn er van de vijf genomineerden al twee die hebben beloofd om hun verpakkingen aan te passen. ‘’We hopen natuurlijk dat ze niet alleen kijken naar deze producten, maar hun hele assortiment aanpakken.’’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.