Slaaptekort onder studenten: hoe zit het nou echt?

Ruim één derde van de studenten zou kampen met slaaptekort, aldus de Nederlandse Vereniging voor Slaap- en Waak Onderzoek, de Universiteit Leiden en de Hersenstichting. Dit blijkt uit een onderzoek van afgelopen maart 2016. Aan het onderzoek deden zo’n 1.400 studenten van Nederlandse universiteiten en hogescholen mee. Deze slapeloze studenten zouden gemiddeld ruim 0,8 punt lager scoren tijdens examens dan studenten zonder slaaptekort. Ook het cijfergemiddelde ligt bij de eerste groep gemiddeld 0,5 punt lager. Herkenbaar? Benieuwd hoe dit kan? Of gewoon nieuwsgierig hoe je van je slaaptekort af komt? Lees dan gauw verder.

Slaaptekort: hoe dan?

Slaaptekort onder studenten kan verschillende oorzaken hebben. Onder andere weinig structuur kan van grote invloed zijn: roosters verschillen vaak en ook de planning van studenten verschilt per week. Dit maakt dat je niet meer als vroeger een vaste bedtijd hebt. Studenten veranderen door het studentenleven en daarbij passende patroon vaak in avondmensen, maar hun dagritme (lees: schoolrooster) is hier niet op aangepast. Denk aan de donderdagavondborrels op het plein terwijl je op vrijdag gewoon het eerste uur moet beginnen. Dit lijkt dan ook de grootste oorzaak te zijn van slaaptekort onder studenten. Ook de volgende oorzaken zijn vast herkenbaar:

  • Drukte: vriendschappen onderhouden, de studentenvereniging, bijbaantjes: studenten houden gewoonweg geen tijd over om voldoende te slapen
  • Social Media: zorgen er vaak voor dat studenten later in bed liggen dan hun bedoeling was (je kent het wel; nog even Instagram checken leidt tot het doorspitten van het volledige profiel van de vriendin van de nicht van je zusjes klasgenoot)
  • Stress en spanning

Slaaptekort: en dan?

Oké. Jij kan vast ook niet ontkennen dat je net als 65% van de onderzochte studenten ‘s ochtends liever anderhalf uur langer in je bed wil blijven liggen. Maar is slaaptekort nou echt zo erg? Slaaptekort hoort er ook een beetje bij, vinden veel studenten. Maar slaaptekort kan ook vele vervelende gevolgen hebben:

  • Concentratie en geheugenproblemen
  • Stress, angst en depressie
  • Verhoogde kans om aan te komen of zelfs obesitas
  • Slechtere huid en haaruitval
  • Prikkelbaarheid (mensen denken dat je altijd ongesteld bent)
  • Verminderd reactievermogen
  • En zoals we hierboven al beschrijven kan het cruciale gevolgen voor je cijfers en resultaten hebben.

Slaaptekort: ik wil er vanaf!

De belangrijkste vraag is misschien wel: hoe kom je nou van je slaaptekort af?! We geven je een aantal nuttige tips:

  • Allereerst is het heel belangrijk om een slaapritme in te bouwen. Begin met iedere dag 10 minuten eerder naar bed te gaan en breng jezelf in de ‘slaapmodus’ door het licht te dimmen, je pc af te sluiten en doe iets ontspannens.
  • Zorg ervoor dat je echt aan de 8 uur slaap per nacht komt.
  • Ken je slaapritme: download bijvoorbeeld de app ‘Sleep Cycle’ of ‘SleepCare’ om inzicht te krijgen in hoe je slaapt.
  • Een uur voordat je gaat slapen kun je beter niet meer sporten of je op een beeldscherm concentreren. Lees voor je gaat slapen een boek of tijdschrift, ruim je kamer op, bel een vriend(in) of maak alvast het eten voor morgen klaar.
  • Blijf na het wakker worden niet te lang in bed liggen en vermijd dutjes overdag
  • Zorg overdag dat je voldoende daglicht ziet en maak voor de nacht je slaapkamer juist zo donker mogelijk
  • Plan je studieactiviteiten goed: je kunt beter tot 21.00 studeren en daarna wat rust pakken, zodat je hersenen ook de kans krijgen de leerstof te verwerken. Als je tot diep in de nacht studeert, mis je de uren waarin je normaal het diepste slaapt. Deze uren zijn juist zo belangrijk voor je geheugen.
  • Tot slot: Je weet best dat alcohol er écht niet voor zorgt dat je sneller in slaap valt toch?!

Geef bovenstaande tips een kans én gun jezelf de tijd om de tips in te passen in je huidige lifestyle. Je zult merken dat ze wel degelijk werken. Denk dus niet na een week: nu lig ik iedere dag om 22.00 in m’n bed, en ben ik alsnog niet uitgerust. Zie het zo: Je hebt over langere tijd een grote slaapschuld opgebouwd. Dat inhalen vraagt ook van je lichaam om een andere mindset en heeft dus tijd nodig. Veel succes!

Bron 1

Bron 2

Meer lezen?

Hersenstichting.nl > over je hersenen en slaap

Chris Wind in Hanze Magazine laat studenten aan het woord

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.