Hoe jij in 2017 wél je goede voornemens volhoudt

Nog even en het jaar 2016 is alweer achter de rug. En zonder stil te staan bij het cliché dat dit jaar wel heel erg snel is gegaan, gaan we direct over naar het volgende cliché dat perfect past bij de jaarwisseling, namelijk: goede voornemens. Ja. Je kunt niet ontkennen dat jij er stiekem ieder jaar een paar bedenkt. Terwijl je jezelf en anderen voorhoudt dat je echt niet aan die onzin doet, ben je ondertussen aan het onderzoeken welke sportschool de hoogste studentenkorting biedt. En dat is helemaal niet erg hoor. Sterker nog, doelen stellen is juist hartstikke goed! Helaas slagen drie op de vier Nederlanders er niet in om hun goede voornemens vol te houden. Wil jij daar komend jaar niet onder vallen? Lees dan gauw verder voor onze tips.

  1. Laten we direct beginnen met een nogal ontmoedigende tip. Januari is de slechtste maand voor goede voornemens. Je valt al gauw weer in je oude routine, in januari voel je soms niet zo gemotiveerd of de druk ligt juist te hoog. Je kunt het beste een goed voornemen opstellen in de maand augustus, wanneer je terugkomt van vakantie en sowieso weer moet wennen aan nieuwe routines. Dan bouw je iets wat je wilt veranderen gemakkelijker in.
  2. Verdeel je goede voornemen in kleine, concrete stapjes. Deze haal je gemakkelijker. Bijvoorbeeld: je wilt minder piekeren in 2017. In januari wil je achter je ‘piekerpatroon’ komen: wanneer en hoelang pieker je per dag/week? In februari wil je een online piekercursus volgen. In maart ga je 1 keer per week oefenen met het piekerkwartier.
  3. Misschien ben je het opstellen van SMART-doelen in je POPS en PAPS wel een beetje zat, maar het is wél effectief. Maak je voornemen: Specifiek: Afvallen is echt niet concreet genoeg. Wil je echt afvallen of gewoon gezonder leven? En hoeveel kilo wil je eraf? Meetbaar: Deel je doel met iemand anders, plan evaluatiemomentjes in en bedenk hoe je er achter kunt komen of je op de juiste weg bent. Acceptabel: Behoefte aan het voornemen moet vanuit jezelf komen. Vraag jezelf daarom af: wat levert het mij op? Realistisch: Is het echt een haalbaar voornemen? Is alles wat je nodig hebt om het doel te bereiken te realiseren? Zie je er nu al tegenop? Schrap het voornemen dan. Tijdsgebonden: Tot slot bedenk je wanneer je wil beginnen en wanneer je hoopt het voornemen behaald te hebben. Stel jezelf een deadline van bijvoorbeeld drie maanden. De kans is namelijk groot dat wanneer je je voornemen de eerste drie maanden vol hebt gehouden, je dit ook de rest van het jaar gaat lukken.
  4. Mensen hebben de meeste wilskracht en motivatie als ze wakker worden. Gedurende de dag neemt dit steeds meer af. Wil je dus meer sporten, vaker je oma bellen of beter je huiswerk maken? Doe het dan in de ochtend.
  5. Stress is de grootste sta-in-de-weg als je een goed voornemen wil behalen. Stress steelt als het ware de energie die je nodig hebt voor verstandige besluitvorming. Minder stressen kan dus een heel goed voornemen zijn voor komend jaar.
  6. Kies een voornemen waar je energie van krijgt, waar je bevrediging uit haalt of die je plezier gaat opleveren. Deze beginnen vaak met het woordje ‘ooit’. “Ooit wil ik gitaar leren spelen.” “Ooit wil ik vrijwilligerswerk doen”. Kies dus een voornemen die kan helpen je dromen te verwezenlijken of het beste uit jezelf te halen.
  7. Leg de druk niet te hoog. Verwacht niet van jezelf dat je op 1 januari direct al goed bezig bent. Gun jezelf de tijd, stel een concreet plan op wat je wil en hoe je dit wil behalen en laat het verder gewoon gebeuren.
  8. Beloon jezelf! Heb je de eerste week je voornemen al volgehouden? Beloon jezelf met een cadeautje, een lekkere maaltijd of ga iets doen wat je leuk vindt. Dit verhoogt de motivatie én de kans dat je het langer vol gaat houden.

H A P P Y    N E W    Y E A R !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.