In coronatijd naar de kerk? ‘Niet-gelovige mensen snappen onze argumenten niet’

Kerken liggen al geruime tijd onder vuur aangezien de kerkdiensten in grote getalen doorgaan. Regelmatig zijn journalisten te vinden bij de bijeenkomsten om hier verslag over te doen. Zo ook afgelopen weekend, toen er 500 man de paasdienst in Opheusden bezochten. Eerder werd een journalist aangereden in Urk en in Krimpen aan den IJssel een trap uitgedeeld aan een andere journalist. Wij spraken met een tweedejaars studente Social Work op de CHE. Ze is aangesloten bij de meest rechtse, gereformeerde kerk van Nederland en bezoekt deze nog elke week. Daarnaast spraken we met journalistiek docent Ruurd Ubels over de berichtgeving hierover in de Nederlandse media. Door Robin Bakkenes en Femke Buijs

‘’Het is voor een gereformeerde best een stap om over dit onderwerp te praten. Wij zijn normaliter best gesloten, ook omdat je merkt dat veel mensen tegen je zijn.” De studente kiest er bewust voor anoniem haar verhaal te doen. Ze vertelt eerst hoe de diensten er op dit moment uitzien. ‘’Wij hebben nog hetzelfde aantal diensten, twee per zondag, maar er zijn minder mensen aanwezig. Eerst hadden we 1000 mensen per dienst, nu zitten er nog 300 mensen in de kerk. Omdat de kerk zo groot is kunnen we genoeg afstand van elkaar houden. Ook moeten we een mondkapje dragen, desinfecteren we onze handen. We zingen nog wel maar nu zachter, en minder.”

”Je hoort je aan God te wijden”

“Voor ons is het ontzettend lastig om te bepalen wie we moeten gehoorzamen: de overheid of de kerk. We luisteren wel naar de overheid, maar wel tot een bepaalde hoogte. Die hoogte is bereikt wanneer de regels van de overheid in strijd zijn met Gods geboden. Naar de kerk gaan is voor ons iets wat je doet op zondag. Je hoort je op die dag aan God te wijden. Je moet gezamenlijk optrekken naar Gods huis, dat staat letterlijk in de Bijbel. Wij willen ons daar echt aan houden, want voor ons is God machtiger dan de overheid.

 

Livestreams

Door haar kerk worden geen livestreams georganiseerd. Wel wordt er gebruik gemaakt van de kerktelefoon. ‘’Wij vinden dat we anders de traditie verbreken. De gereformeerde kerk is veelal gebaseerd op tradities. Bijna alles wat we doen heeft een reden, en die redenen zijn dan weer gebaseerd op de Bijbel. Daar willen wij niet tegenaan schoppen.’’

Al zou de kerk een livestream hebben, de CHE-studente vindt dat een dienst thuis niet goed gevolgd kan worden. ‘’Wanneer elk gezin de dienst thuis volgt, wordt de saamhorigheid aangetast. Je voelt je niet verbonden en bent heel snel afgeleid. Eerst komt de hond aandacht vragen, dan kan je broertje niet meer stil zitten. En dat terwijl je je volledig aan God moet kunnen wijden. Dat lukt thuis dan niet zo goed als je eigenlijk wil.’’

”Niet-gelovige mensen snappen onze argumenten niet”

“Daarnaast hebben wij het recht om naar de kerk te gaan. Dat staat in de grondwet. Sommige Nederlanders vinden het oneerlijk en egoïstisch dat de grondwet ingezet wordt door de kerken. Maar dit voelt een beetje alsof mensen iets willen hebben om op te zeiken. In de Albert Heijn loop je ook met heel veel mensen. Er komen ook testfestivals, dat mag ook allemaal. De niet-gelovige mensen snappen onze argumenten niet. Of onze argumenten gelden voor hen niet als waarheid omdat ze niet in God geloven.”

Er wordt in de berichtgeving op een bepaalde manier over de kerk in coronatijd geschreven. De studente vertelt haar kijk hierop. “In mijn kerk vertellen ze dat die vent in het filmpje van PowNed zelf voor de auto is gesprongen. Alleen het laatste stukje hiervan is gefilmd zodat het lijkt alsof hij wordt aangereden. Die bestuurder rijdt ook door, dat is ook niet goed. Maar als iemand expres voor je auto springt, snap ik dat het bloed onder je nagels vandaan wordt gehaald. Dit incident komt in het nieuws, terwijl het ook heel vaak wel goed gaat. Wanneer er bij ons iemand van de pers komt hebben we vaak een aanspreekpunt zodat diegene gewoon netjes te woord kan worden gestaan. Zo hoort het ook. Ze krijgen lekker een kopje koffie en wordt er gevraagd wat ze willen weten.

 

De kerk in de media

De studente vindt dat er geen eerlijk beeld wordt neergezet in de media. ‘’Je ziet bijvoorbeeld nooit dat er in de kerk wordt gedesinfecteerd, dat er looprichtingen zijn, dat we bank voor bank de kerk uit lopen en verder niet meer napraten. Er zijn zoveel dingen die we al doen. We willen alleen het hoofdzakelijke, de eredienst.’’

Ruurd Ubels (58) is docent journalistiek aan de CHE. Ook hij kreeg de voorvallen van vorig weekend mee. Hij vertelt ons zijn visie op de journalistiek die bedreven wordt. Zo is het volgens hem  logisch dat er zich nu journalisten begeven rondom de kerken. ‘’Als je merkt dat kerken de randen opzoeken van de coronabeperkingen, dan is het logisch dat journalisten dit met eigen ogen willen registreren.’’ Volgens Ubels is het wel belangrijk om rekening te houden op welke manier je dit doet. ‘’Je holt bijvoorbeeld niet met je schoenen aan een moskee binnen. Hetzelfde geldt ook voor verslaggeving voor de deur van een kerk. Moet je opdringerig zijn bij mensen voor wie de zondagsrust en de kerkgang heilig is?”

”Sommige journalisten lopen wat rond, hopen op een domme reactie en zeggen vervolgens: ‘Zie je wel, christengekkies!’ ”

“Het was jarenlang ‘not done’ om mensen met draaiende camera te benaderen. Dat is tegenwoordig wat meer genormaliseerd. Van mij mag  het allemaal wel wat minder hufterig. Het schoppen en slaan van de kerkgangers is dom en niet goed te praten. Maar volgens mij was 99 procent van de kerkgangers weliswaar bozig, maar niet agressief.’’

Want ook de manier hoe je mensen afbeeldt en ‘framet’ heeft invloed op het beeld van christenen. Ubels vindt dat christenen gevarieerd in de media gebracht worden. ‘’Soms bewust als christengekkies. Sommige journalisten lopen wat rond, hopen op een domme reactie en zeggen vervolgens: ‘Zie je wel, christengekkies!’ Soms worden gelovigen ook weggezet als bijzondere types. Dit gebeurt dan ook vaak uit de onkunde en als gevolg van te weinig kennis van wat christenen bezielt. Maar vaak gaat het ook heel goed.

Belangrijk is volgens hem te kijken of je groepen gelovigen recht doet. “Maar je hoeft hen zeker geen hand boven het hoofd te houden. Je moet wel kijken naar het feit of je, in al je kritische onafhankelijkheid, ook fair bent. Als ik zo kijk, dan zie ik goede producties, maar ook slechte.’’

Hij heeft nog een tip voor kerken die de komende zondagen journalisten verwachten. ‘’Zet voor de pers buiten, eventueel in een partytent, een tafel klaar vol koffie, brood en paaseitjes. Wees vriendelijk. Toon je van je goede kant. Laat iets zien van Jezus’ goedheid.’’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.