Roos heeft een eigen bedrijf: ”Corona maakt het extra uitdagend”

Roos Mathijssen (18) zit in het tweede jaar van Communicatie. In dit tweede studiejaar zetten alle studenten hun eigen onderneming op. Sinds december is Roos daarom onderdeel van Studio Spotlight. Zo maken zij bijvoorbeeld huisstijlen en managen sociale media.

 

Een eigen onderneming

Het opzetten van een onderneming is niet makkelijk. “We begonnen samen te brainstormen: wat ga je doen, hoe ga je heten? We konden ervoor kiezen om ons bedrijf op social media, vormgeving of iets dergelijks te richten, maar wij hebben besloten om het breed te houden. Dit omdat we alles eigenlijk wel leuk vonden.” Door de brede oriëntatie van Studio Spotlight houden ze zich met veel dingen bezig. Wel heeft iedereen een eigen expertise. ”Zo verdelen we de taken, maar uiteindelijk kijkt iedereen met elkaar mee of het naar tevredenheid gaat.” Hoeveel de studenten verdienen  is afhankelijk van de opdracht. ”Stel, we ontwerpen alleen een visitekaartje, zal dit minder kosten dan wanneer we een hele huisstijl ontwikkelen. Het is dus moeilijk om daar één bedrag aan te hangen.” Veel communicatiebedrijven hebben een expliciete missie binnen de communicatie. Voor Studio Spotlight is het concept dat ze klanten echt in de spotlight willen zetten. “Het zit al een beetje in de naam. Wij geloven dat elk bedrijf uniek is, en iedereen mag dat ook zien. Dat komt niet altijd goed naar voren op social media, of een website of in fotografie. Wij willen daarom mensen helpen om de mooie kanten van hun bedrijf te laten zien en deze goed naar buiten te brengen.”

Anders door corona

Door de pandemie is het opzetten van een onderneming anders dan in de voorgaande jaren. “Het vinden van klanten is heel anders natuurlijk. Je kan niet even langsgaan in een winkel en echt sociaal contact maken. We horen van studenten uit eerdere jaren dat dat wel makkelijker was. Normaal zit je in een klas en dan zie je andere mensen waar je ervaringen mee kan delen. Nu sta je er met je team alleen voor.” Klanten vinden gaat nu dan ook anders dan in de voorgaande jaren. “Wij zijn heel veel mensen aan het benaderen. Ook contacten we ons eigen netwerk of er een bedrijf is voor wie we iets kunnen betekenen. We steken ook tijd in onze social media en website zodat we online goed te vinden zijn. Corona maakt het extra uitdagend.” Studio Spotlight zit nog in de opstartfase, maar ze hebben al één klant binnen. “Een fotografiebedrijfje. Daar kunnen we van alles voor doen, dus dat is super leuk. Zij hadden ons gevonden via Instagram, dus dat is dan ook een motivatie om door te gaan en op social media in te zetten.”

 

“Ik vind het leuk dat we alle theorie die we geleerd hebben op de opleiding kunnen toepassen in de praktijk”

 

Voorbereiding

“Als je begint met de opleiding weet je dat je in het tweede jaar een bedrijfje gaat starten. Daar denk je van te voren natuurlijk over na. Wat lijkt je leuk om te maken, met wie. Wat willen je ‘collega’s’, wat wil jij. Uiteindelijk moet je meerdere visies en ideeën omzetten tot één concept. Een begeleider vanuit school heeft ons daar in geholpen, hij gaf fijn en goed advies.” Voor het opzetten van een onderneming is ondernemend zijn, vanzelfsprekend, een belangrijke eigenschap. “Je moet goed van tevoren kunnen plannen en inschatten wat mensen willen of doen. Je moet ook zeker niet moeilijk doen over een paar uurtjes meer of minder werk.”

 

Na de opdracht

Als het kan zou Roos na de opdracht graag met Studio Spotlight doorgaan. “Het ligt er aan of het allemaal een beetje lekker gaat lopen. Het volgende schooljaar hebben we het eerste halfjaar stage waar we vijf dagen in de week druk mee zijn. Als het bedrijf lekker loopt, en we hebben tijd, dan lijkt het ons wel heel leuk om door te gaan. Je kan er toch wat mee verdienen en het is in de richting waar je voor studeert. Dan is het wel heel vet als het werkt en je daar mee door kan gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.