Hoe CHE’ers campagne voeren voor gratis menstrautieproducten

Anne (20)  is een derdejaars student communicatie aan de CHE, en voor haar uitstroomprofiel doet ze crossmediaal storytelling. Daar was een opdracht aan verbonden: een campagne opzetten. Samen met vier andere vrouwen noemen ze zich PoenieNL.

 

Wat voor campagne hebben jullie opgezet?

“De campagne moest gaan over een maatschappelijk probleem. We wilden wel een vrouwenprobleem aanpakken, we zijn immers met vijf vrouwen. We dachten al wel in het armoedegebied en zo kwamen we bij menstruatie. Maar wat hebben vrouwen en armoede met elkaar te maken? Menstruatiearmoede. Zo is ons onderzoek gestart: wat is menstruatiearmoede? Is het een probleem? Is het wel in Nederland? En om het te verklappen, het is ook in Nederland.”

“Menstruatiearmoede is het moment dat je menstrueert en je geen menstruatieproducten kunt kopen. En dus zit je tijdens je maandelijkse periode thuis, want je lekt door en dat is een probleem. Wij richten ons op middelbare scholieren, omdat die vaak van hun ouders afhankelijk zijn en zelf geen bijbaan hebben. Als deze ouders dan in armoede leven betekent dat dat die kinderen daar automatisch in meegaan. Menstruatiearmoede betekent voor die leerlingen bijvoorbeeld dat ze een leerachterstand hebben of niet mee naar gymles durven. Wat er dan gebeurt is dat je oplossingen gaat zoeken: je gaat wc-papier, oude kranten of al gebruikte tampons gebruiken.”

 

Wat doen jullie in jullie campagne? 

“We wilden onze campagne vooral richten op middelbare scholen. Dit om hen er vervolgens toe aan te zetten menstruatieproducten gratis te verstrekken in de wc’s. Waarom bij de wc? Het ligt soms al bij de conciërges of verzorging, maar jongeren schamen zich vaak omdat ze ongesteld zijn en daarbij ook in armoede leven. Daar praat je als je jong bent niet veel over, vaak omdat het taboe is.”

Fun fact: De CHE werkt mee aan dit project. Zij bieden nu gratis menstruatieproducten aan in de wc’s. 

”Om dit tot een realistischer plan te maken voor die scholen zelf zijn wij een partner gaan zoeken. Onze partner is Yoni, zij produceren menstruatieproducten. Wat zij voor ons geregeld hebben is dat wij een prijs- en bestellinglijst klaar hebben staan. Op het moment dat een school een go geeft, vullen wij deze lijsten in en sturen dit naar Yoni. Zij regelen de bestelling en levering verder. Het probleem is vaak dat schoolbesturen niet doorhebben dat menstruatiearmoede ook op hun school kan afspelen. Daar moet natuurlijk verandering in komen. Daarom doen we deze week een campagneweek en dat is vooral online. In die campagneweek proberen we vooral veel lawaai te maken, op een positieve manier, om aan iedereen duidelijk te maken dat het echt een probleem is.”

 

Wat vind je het leukst aan de campagne?

“Het leukste vind ik de gemengde reacties, aan de ene kant zijn er positieve reacties waarvan je veel energie krijgt. Tegelijkertijd krijgen we ook reacties dat het een vrouwenprobleem is, en dat  vrouwen het maar moeten oplossen. Dat zijn stomme reacties, maar dat geeft meer power en motivatie om hen ook te informeren. Uiteindelijk ben ik dus wel blij met die reacties.”

“Een tip voor iedereen is dat je menstruatiearmoede al kan bestrijden in je eigen huis. Zorg dat je producten bij je wc hebt staan waar iedereen het kan zien, en iedereen het gewoon kan pakken. Armoede in het algemeen is namelijk vrij onzichtbaar, niemand zal dit graag vertellen. Zo voorkom je nare situaties voor mensen in armoede, en ben je zelf goed voorbereid!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.