‘Waar ga jij je LIO-stage lopen?’ Dit is de vraag die ik overal op de opleiding hoor. De LIO-stages zijn een feit geworden. Mijn jaarlaag moet er volgend jaar aan gaan geloven. Solliciteren, proeflessen geven, maar ook twijfelen. Want wanneer weet ik welke school bij mij past?
Velen met mij hikken steeds tegen dit probleem op. We willen graag solliciteren en een plek vinden, maar wat nou als de verkeerde plek wordt gekozen? We kijken op de sites naar wat er allemaal op de school wordt gedaan. We zien kanjertraining, ‘een fijne pedagogische sfeer’ of onderzoekend leren opdagen, maar wat zegt het nu écht over de school?
Hoe gaat het team met elkaar om? Hangt daar een goede sfeer? Dat is vooral een grote factor bij het kijken naar een LIO-stage. Is het team een team dat graag nieuwe mensen ontvangt? Ik heb in genoeg teams mogen mee doen, maar lang niet overal had ik het gevoel dat ik echt een stem had. Ik was op die scholen ‘maar een stagiaire’. Ik zit nu in een team waar ik mij thuis voel, een jong en fijn team waar er altijd ruimte is voor een luchtig praatje of een grapje. Maar ja, deze zit helemaal in Rotterdam. En ik heb jammer genoeg nog geen andere plek gevonden op de Veluwe waar ik dit heb gevoeld. Er komt al zoveel twijfel bij kijken, dat als we eenmaal een plek hebben gevonden, dat we nog steeds twijfelen. Maken we het onszelf niet te moeilijk? Lukt het ons wel?
Dan wordt het dus proberen. Motivatiebrieven schrijven en afwachten. Dat doe ik nu ook. Afwachten totdat ik meer te horen krijg. Totdat er een school is die mijn brief en CV ziet en denkt: ‘Dat is een goede aanvulling voor ons team’. Ik wil bij een team horen. Een team dat ervoor wilt zorgen dat leerlingen optimaal kunnen leren, maar dat wij als team ook van elkaar kunnen leren.
Dat geeft ook aan dat wij ons open moeten stellen. Vragen moeten stellen aan scholen en om duidelijkheid moeten vragen. Het vergt ook dat we ons kwetsbaar durven opstellen. Waar loop je nog tegen aan en wat kan de school voor hulp bieden. Als zij je uiteindelijk aannemen, moeten ze er voor je zijn. Zij hebben voor jou gekozen en jij voor de school.
Dan een bericht voor de scholen: Er zijn zoveel nieuwe leerkrachten die alleen nog een LIO-plek moeten hebben. We hebben een lerarentekort. Kijk intern wat kan en neem deze aspirant-leerkrachten aan. Wij willen het goed doen en we hebben een drive van hier tot en met Tokio. Wij laten zien dat wij de moeite waard zijn, maar daar hebben wij jullie wel voor nodig.
Wat is je naam? Merve Wat is je leeftijd? 15 jaar Waar woon je? Belgie Antwerpen Wat voor opleiding volg je? boekhouden informatica Wat voor werk doe je? student Wat zijn je hobby’s? beautyblogs bezoeken make- up Hoe ben je op veracamilla.nl terecht gekomen? Hoe vaak bezoek je veracamilla.nl ongeveer per dag, week of maand? via bloglovin als er een artikel online komt 🙂 Omschrijf je in 5 woorden. sociaal, turk, ordelijk, stipt, make-up freak