De eerste dag dat ik moest gaan invallen, kreeg ik te horen dat ik zou moeten invallen in groep 7/8. Ik kreeg al gelijk stress, want ik heb nog nooit les gegeven in een groep boven groep 6. Maar ik had er ook zin in. Het zou maar voor twee dagen zijn en er hing toch niet veel van af.
Ik zou een belletje krijgen van de directeur. En die kwam er, de dag voordat ik moest invallen. Hij vertelde mij dat er geen hulp nodig is in groep 7/8, want die zaten allemaal thuis, maar dat er hulp nodig is in o.a. Groep 3, groep 4/5, groep 5 en groep 8. Ik werd als leerkrachtondersteuner ingezet. Donderdag zou ik naar groep 4/5 en groep 3 gaan en vrijdag naar groep 5 en groep 8.
Ik werd wakker, donderdag… Ik had helemaal GEEN stress!! Hoe dan? Normaal ga ik echt bijna dood van de stress. Ik ging naar de school en gaf eerst les aan groep 4/5. WAT WAREN ZE STIL!!! Zo’n verschil met mijn groep 3 in Rotterdam. Ik kon even lekker achterover leunen en ik raakte eindelijk niet gelijk overprikkeld.
Tot 10 uur moest ik naar groep 4/5 en daarna ging ik naar groep 3. De rest van de dag zou ik in groep 3 moeten lesgeven en het was een enorm grote groep. Ik dacht dat het dan ook net zo’n groep zou worden als mijn groep 3 en dan ben ik echt een hele dag zoet.
Gelukkig waren de vragen wat minder erg dan dat ze waren in mijn groep 3. De leerlingen waren lief en ze deden goed mee met de lessen. Een paar vroegen of ik er morgen ook ben en dat is ook altijd gezellig om te horen. Het enige minpuntje aan de dag was helemaal aan het einde. Er komt een leerling naar me toe en hij is half aan het huilen. Ik verstond niet wat hij zei, maar na de derde keer hoorde ik het. Hij had gespuugd. Ik vroeg waar hij had gespuugd, ik hoopte in de wc, maar nee… Op de gang. Ik zag een plas liggen die bijna de hele gang bedekte. Normaal word ik daar zelf ook misselijk van, maar als je in ‘game-mode’ zit, valt het mee hoeveel last je ervan hebt. Gelukkig was de meester van groep 3 op school dus heb ik het hem verteld. Ik heb de dag afgemaakt terwijl de meester de kots heeft opgeruimd :).
De eerste dag was (naast de kots) een succes en ik was zo trots op mezelf! De meester van groep 3 klaagde nog dat ik het werk niet had nagekeken, maar mijn leidinggevende had gezegd dat dat niet hoefde. Hij probeerde me die vrijdag nog een schuldgevoel aan te praten, maar dat kreeg hij niet voor elkaar.
De vrijdag had ietsje meer zenuwen omdat ik wist dat ik voor groep 8 moest gaan staan aan het eind van de dag. In groep 5 in de ochtend was het super gezellig en prima te doen. Ja, dan hielp het ook mee dat ze een toets moesten maken… maar dat terzijde.
Toen naar groep 8. Ik wilde dat ik er nu zo’n spannend muziekje onder kon zetten. Maar… Het valt hartstikke mee. Terwijl ik dit schrijf zit namelijk nu in groep 8 en de leerlingen zijn rustig taal aan het maken. Soms even een leerling bij zijn naam noemen of een ‘sst’ in de lucht gooien en ze maken hun werk af.
Ik moet zeggen dat deze vorm van lesgeven mij erg trekt. De verantwoordelijkheid is eraf, je helpt de leerkrachten er ook mee en je bent heel snel de deur uit. Het is ook leuk om zoveel scholen te leren kennen, ook handig voor als ik een LIO (leraar in opleiding) plek moet vinden. Ik heb dan al veel scholen gezien en ik kan kijken waar ik mij het meest thuis bij voel.
Ik ga het nog even gezellig afmaken met de leerlingen hier. Ik ga straks Phineas en Ferb kijken met ze. (Je weet wel, voor het uhhh… Engels). En dan nog even tekenen en dan zijn we alweer klaar.
De dag is nu afgelopen en ik kijk er zeer positief op terug. De leerlingen waren lief en ik kreeg aan het eind een compliment van een leerling. ‘Ik vond het erg gezellig dat u bij ons in de klas was.’ Altijd mooi meegenomen. De leerkracht bedankte mij zeer hartelijk dat ik voor haar klas wilde staan. En dat maakt het dan nog leuker en fijner. Nu lekker naar huis en genieten van het weekend!
Ja.. Dit bevalt me wel 🙂