Het drama waarvan je wist dat het zou komen… de Koningsspelen

Geloof het of niet, maar afgelopen vrijdag was de eerste keer dat ik de Koningsspelen heb meegemaakt. Toen ik namelijk van de basisschool afging, werden de Koningsspelen net ingevoerd dus heb ik dat nooit meegemaakt. Ook tijdens stage heb ik nooit moeten meehelpen met de Koningsspelen.

De allereerste keer dat ik dit moest doen, werd dan ook gelijk de eerste keer alleen voor de klas. Ik kan je vertellen dat ik goede moed had dat dit goed zou gaan, maar de weken naar de Koningsspelen toe, kwamen er steeds meer dingen op mijn pad waardoor de Koningsspelen een groot ding werden.

Het begon twee weken voor de dag die je wist dat zou komen. Ik was al aan het voorbereiden op school, ik was er ook lekker vroeg. Ik ben mijn lessen nog even snel aan het doorkijken en ik hoor gepraat op de gang. Ik hoor een lage stem van iemand die zeker niet op school werkt en de lage stem kwam richting mijn klaslokaal. ‘Welke wc’s moet ik hebben?’ vraagt een bouwvakker. Een bouwvakker? Wc’s? Ik hoor een collega aan mij vragen: ‘Laura, wat zijn de wc’s van groep 3?’ Wacht even… Wc’s van groep 3? Wat gaat er gebeuren met de wc’s van mijn klas? Ik wijs aan welke wc’s dat zijn en mijn collega vraagt: ‘Heb je de mail niet gekregen?’ Ik kijk snel op mijn mail en ik zie een mail genaamd: Nieuw sanitair. Die had ik over het hoofd gezien…

Tot aan de meivakantie wordt het sanitair van groep 3 verbouwd. De leerlingen kunnen dus niet naar deze wc’s en zullen naar boven moeten voor de andere wc’s.

Top! Fijn! Ik moest met de leerlingen de komende dagen naar boven lopen, omdat iedereen opeens moest plassen. Iedereen plassen en weer naar de klas: dit was punt 1 op de agenda van vervelende dingen die ook zullen plaatsvinden op de Koningsspelen.

De dag voor de Koningsspelen… Je verzint het niet. We moeten opruimen, de tafels en de stoelen moeten weg naar het speellokaal. Even ter verduidelijking… Het speellokaal is aan de andere kant van het gebouw en ik moest samen met de leerlingen alle tafels en stoelen daar naartoe sjouwen. Alle kinderen waren bek af, gelukkig waren er een paar leerlingen van groep 7 die kwamen helpen, want anders was dit een drama geweest.

Dus… Even samenvattend… Geen sanitair en geen meubilair. Oh ja, en dan ook nog even de ZiggZagg leren ondertussen. De leerlingen namen kleedjes mee naar school om op te zitten. Maar de leerlingen… van groep 3… moesten ontbijten… aan het begin… van de dag… Het beleg voor de broodjes was natuurlijk appelstroop, pindakaas en jam. Je weet wel, van die dingen die altijd lekker zijn als die op stof komen. Dus mijn juffenbrein moest even nadenken en kwam met het idee om de leerlingen hun bord en bestek op hun plastic tas, die ze mee moesten nemen voor een vies bord en vies bestek, te zetten. Dat snapten ze dan ook prima, als je het voordoet natuurlijk. Dan moet je achteraf ook uitleggen dat ze de plastic tas dan niet zo weer moeten gebruiken, maar binnenstebuiten moeten keren. Anders hebben we straks appelstroop op de jas en gymtas.

Spelletjes spelen in de klas, filmpjes kijken, een dansworkshop en ook nog oud-Hollandse spelletjes op het plein… De leerlingen waren kapot en anders ik ook wel. Aan het eind van de dag heb je dan ook altijd leerlingen die dan beginnen te huilen van moeheid en dat neem je dan ook voor lief. Ze lopen uitgeput naar hun ouders toe en ze mogen lekker naar huis. Mogen wij dan ook gelijk naar huis? Zeker niet, wij moesten nog bureau’s en kasten sjouwen naar het speellokaal. Maar we hebben de dag afgesloten met bittergarnituur om deze enorme dag te vieren.

Uitgeveegde vlaggetjes op onze wangen en oranje shirtjes aan, we hebben het toch weer neergezet met z’n allen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.