Zo bepaalt Instagram welke foto’s jij ziet #eyeopener

Van grote bedrijven als Facebook en Google weten we al jaren dat zij ons ‘bedonderen’. Het algoritme van Facebook zorgt voor een ‘filterbubbel’ en Google laat ons op andere websites reclames zien van producten die je toevallig net bekeken hebt. Ook de Facebook-app Instagram heeft een algoritme. En eindelijk hebben ze daar de nodige uitleg bij verschaft.

De volgorde van de foto’s in de huidige app is gebaseerd op drie factoren: (1) Hoe recent is een bepaalde post? (2) Hoe vaak is er interactie geweest met de persoon van de post? (3) Je interessegebieden gebaseerd op eerder gedrag. Deze factoren hebben dus wel wat weg van de algoritmes van Facebook. Daarnaast zijn er nog wat kleine factoren die meespelen in jouw algoritme. Bijvoorbeeld: hoe vaker je Instagram bezoekt, hoe recenter de berichten bovenaan zijn, en hoe meer mensen je volgt, hoe minder recent de berichten worden.

Ook kreeg Instagram de gelegenheid een aantal mythes uit de wereld te helpen. Een selectie:

  • Instagram verbergt geen berichten voor gebruikers
  • Het is niet zo dat bepaalde foto- en videoformaten voorrang krijgen op anderen
  • Mensen die veel posten, worden daar niet voor gestraft
  • Instagram straft je niet wanneer je niet meedoet aan de Instagram Stories of Live
  • Instagram maakt geen onderscheid tussen persoonlijk en zakelijke accounts

Voor de liefhebbers van de chronologische lijst: Ik moet jullie teleurstellen. Instagram denkt niet na over het terugbrengen van de chronologie. Met de huidige weergave wordt er volgens Instagram meer geliked en gereageerd dan ooit. Het is dan ook onbespreekbaar bij het bedrijf om de chronologie weer terug te brengen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.