Frustratiefactor: overvolle fietsenstallingen

Nieuws

De wekker gaat. Je snoozed een paar keer en voor je het weet heb je je verslapen. Met enorme haast fiets je in recordtempo naar het station. Maar dan begint de ellende pas. Want nu moet je opzoek naar dat ene stukje aarde waar jij je fiets kan parkeren, en met jou nog tal van treinreizigers. Als het niet lukt claim je gewoon de bosjes of een boom want je moet en zal je trein halen.

Je bent niet de enige want een op de vijf treinreizigers kunnen geen plek vinden om hun fiets te stallen, blijkt uit het gister verschenen onderzoek van de Fietsersbond. “De laatste jaren is er veel geïnvesteerd in stallingen bijvoorbeeld in Rotterdam en Utrecht. De meeste fietsers zijn tevreden met de nieuwe stallingen, maar tegelijkertijd zien we ook dat het aanbod nog steeds tekortschiet”, laat Wim de Bot aan Nu.nl weten.

Station Alkmaar, Arnhem, Haarlem, Hengelo en Houten brachten het er het best vanaf: de ondervraagden waren helemaal tevreden. Dat in tegenstelling tot de stations Amsterdam Sloterdijk, Rotterdam Alexander en Rijssen. Twee derde van de ondervraagden liet weten niet tevreden te zijn met de fietsenstallingen.

Maar ook Ede-Wageningen bracht het er niet fantastisch vanaf. Bijna een derde van de ondervraagden vindt de fietsenstallingsvoorzieningen hier onvoldoende. Ook de NS erkent aan Nu.nl dat er een tekort is. Toch gloort er hoop aan de horizon, want de NS, de Fietsenbond en het ministerie van Infrastructuur en Milieu hebben samen met nog een aantal partijen een bestuursakkoord gesloten. De partijen zijn overeen gekomen dat er bij de stations met het meest urgente tekort aan fietsenstallingen zo snel mogelijk extra stallingsplekken bij komen. Bij de stations in Ede-Wageningen, Groningen, Delft, Den Haag Centraal, Amsterdam, Eindhoven, Gouda, Tilburg, Zaandam en Zwolle komen in totaal meer dan 60.000 nieuwe stallingsplekken.

Yoga of mediteren? Alleen al met een paar extra parkeerplekken begin jij straks stressvrij aan je dag.

Share:

Reageer