Anders leren eten

Met al die lekkere recepten die Ad Rem iedere week deelt is er nog maar weinig over van onze healthy lifes. En wat dacht je van de regel: ‘minimaal 200 gram groente per dag?’ (je hoort je moeder het nog zo zeggen). Nee, in plaats daarvan kwakken we veel te veel opgebakken aardappels op ons bord. Of eten we drie borden pasta omdat er geen plek meer is in de vriezer om de restjes te bewaren. Wees gerust. Dit is geen artikel waarin ik als een of andere neppe Sonja Bakker pleit voor een bepaald dieet. Wel wil ik graag een aantal tips delen om je huidige eet-stijl aan te passen in een gezondere en betere eet-stijl. Probeer ze eens uit en wie weet kun je een paar tips in je routine inbouwen!

Sommige tips lijken misschien vanzelfsprekend, maar soms is herhaling juist dat zetje in de goede richting!

Een goed begin is het halve werk > Ken je de uitdrukking ‘ontbijt als een keizer, lunch als een koning en dineer als een bedelaar’? Juist, je raad het al. Wij doen het meestal precies andersom. Vooral het ontbijt is belangrijk. Je lichaam heeft ’s ochtends een goede basis nodig voor de rest van de dag. Sla je die over, of ontbijt je te karig? Dan kun je dit tekort aan voedingsstoffen de rest van de dag niet meer inhalen. Daarnaast verkleint een stevig ontbijt dat je de rest van de dag gaat snacken.

Eetpatroon > Kies een eetpatroon dat bij jou past: eet jij liever 3 grote maaltijden per dag of eet je liever 6 kleinere maaltijden op een dag? Het ene patroon is niet beter dan de ander. Kijk daarom wat werkt voor jou. Probeer wel eens wat te minderen met tussendoortjes. Soms eten we gewoonweg iets omdat het 15:00 is.

Met mate > Deze tip spreekt vast voor zich. Liever twee kleine porties opscheppen dan één grote portie waarbij je de laatste happen tegen je zin in op eet.

Fruit is goed voor elk > Probeer echt aan de twee stuks fruit per dag te komen, omdat je lichaam de vitaminen hard nodig heeft. En fruit hoeft niet perse duur te zijn. Kijk bijvoorbeeld eens bij een Turkse supermarkt.

Water please > Hoe meer water je drinkt, hoe minder trek je hebt in iets lekkers gedurende de dag. Vul een flesje water in plaats van bekertje, omdat de kans dan groter is dat je aan je 1.5 liter per dag komt. Vind je het nergens naar smaken? Doe dan wat komkommer, munt en/of citroen door je water. De dag starten met warm water en citroensap schijnt ook heel goed te zijn (Rens Kroes, de zus van Doutzen, zweert erbij). Het hydrateert je lichaam, brengt je spijsvertering op gang, helpt bij het afvoeren van gifstoffen en zorgt voor een minder opgeblazen gevoel.

Variatie > Vooral als student kan het lastig zijn om te variëren met eten. Het is gemakkelijker om recepten te maken die je al kent. Maar juist door te variëren met eten wordt eten leuker én maak je beter gebruik van alle voedingsstoffen in je voeding.  Wissel aardappels, pasta en rijst met elkaar af en vervang vlees wat vaker door vis.

Andere maaltijd > Een goede manier om te variëren met je voeding, is om zelf een maaltijdsoep of maaltijdsalade te maken. Je kunt zelf bepalen welke ingrediënten je toevoegt waardoor je hem zo gezond en voedend mogelijk kan maken. Denk aan een goedgevulde tomatensoep of een salade met kip en avocado en kikkererwten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.