Lifestyle

8 x Anti-stress tips

xavier-sotomayor-192007

De examens op de middelbare scholen zijn begonnen en heel internet staat alweer vol met hoe je je daar het beste op kunt voorbereiden. Ook voor ons als hardwerkende studentjes is de tijd van de zenuwslopende deadlines, eindpresentaties en toetsen aangebroken. En ook wij grijpen massaal naar de energiedrankjes als we ons midden in de nacht hierop aan het voorbereiden zijn. En dat is niet zo goed voor je tandjes, plus: het werkt niet. Daarom lees je in dit artikel 8 wél helpende tips tegen (school)stress.

  1. Maak een takenlijst >Het zorgt voor overzicht waardoor je je beter op je taken kunt concentreren. Alleen het afvinken van je taken werkt al stressverlagend. Even vergeten hoe je een effectief to-do lijstje maakt? Check dit artikel. Inspiratie nodig voor notitieboekjes waar je je lijstjes in kunt schrijven? Check dit artikel.
  2. 1 ding tegelijk >  Ja, wij kunnen wel zowel onze nagels lakken terwijl we leren voor een toets, of kattenfilmpjes kijken terwijl we oefenen voor onze presentatie. Think again. Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat echt multitasken niet bestaat. Doe dus 1 ding tegelijk: maak eerst je werkstuk af en begin daarna pas te leren voor je toets. Neem in de tussentijd even pauze zodat je hersenen kunnen verwerken en zich klaar kunnen maken voor de volgende taak.
  3. Verdeel je werk > Iedereen weet dat vlak voor de toets 2 uur lang elkaar blokken er niet voor zorgt dat de stof in je langetermijngeheugen terecht komt. Verdeel daarom je stof of de hoofdstukken van je verslag over meerdere dagen. Hierdoor krijg je ook een beter overzicht of je het allemaal gaat redden en kun je eventueel waar nodig bijsturen. Als je dat op het laatste moment bedenkt is het al te laat.
  4. Maak ruimte voor pauze en leuke dingen > En nee, ga dan niet al de gemiste Facebookpost op de CHE-pagina checken (die gaan toch alleen maar over trouwvoorbereidingen). Maak een wandeling over de hei of in het bos, ga even kringloopshoppen, een spelletje doen met je huisgenoten, ga handletteren en probeer echt even te ontspannen.
  5. Verminder prikkels > Nee je lijkt dan niet net een oude opa. Leg je telefoon (op stil) buiten handbereik, maak je bureau leeg, zorg dat je niet gestoord wordt en ga aan de slag. Wordt je teveel afgeleid? Zorg dan dat de afleiding verdwijnt of neem juist even de tijd om je op de afleiding te focussen en ga daarna weer verder.
  6. Neem rust > In zo’n drukke periode zijn wij er heel goed in lekker mee te gaan met die drukte. Naast je opdrachten, ga je ook nog sporten, koken voor je huisgenoot, feestjes vieren en bij je ouders op bezoek. Probeer in de drukke weken juist wat minder andere verplichtingen te hebben en plan deze ná de drukke periode. Dan heb je ook wat om naar uit te kijken en dit verhoogt je motivatie.
  7. Goed eten en drinken > Bij je ouders langsgaan is zo slecht nog niet. Ze zullen je vast betere maaltijden voorschotelen dan broodjes ei, afhaalpizza en chocoladerepen. Goed eten en drinken zorgt voor een goede spanningsboog en betere concentratie. Eet spinazie, advocado, asperges, vis en drink groene thee.
  8. Benut jouw productieve uren > Werk jij het beste ’s ochtends, ’s middags of ’s avonds? Plan je activiteiten daar omheen. Zorg dat als je bijvoorbeeld ’s avonds het beste leert, dat je in de middag iets ontspannens doet. En ohja, niemand is een nachtmens. ‘S nachts moet je gewoon slapen.
Share:

Reageer